Länge sen (uppdatering om Saphira)

Länge sen jag tog mig tid att sitta här.
Men har haft en hel del att göra och haft ganska ont och har då svårt att sitta vid datorn.
Lite uppdatering om min lilla söta hund Saphira vill ni kanske ha?

Just nu mår hon bra och det är jag såååå glad för.
Ska försöka göra en lång historia kort  :o)
Det sista jag skrev var att vi hade tagit prov för att se om hon hade fel på bukspotkörteln och att det skulle ta 3 veckor att få besked. Efter 4 veckor bad jag veterinären ringa till USA och kolla vart proverna hade tagit vägen och tro det eller ej så hade de aldrig kommit fram till USA  :( så det var bara att ta nya prover och vänta 3 veckor och då fick vi svar på ena provet att det såg bra ut men att det inte hade funnits blod nog att göra  båda prov så det var bara för lilla Saphira att ta ett nytt blodprov, men detta prov gick att skicka till uppsala och det skulle ta en vecka för att få svar. Provet såg bra ut, alltså har hon inget fel på bukspotkörteln.
En kväll när jag kom hem var Saphira alldeles uppsvält runt ögonen och kinderna blev tjocka, en allergisk reaktion, antagligen av medicinen. Jag gav henne kordison som jag hade hemma och fick en tid till veterinären nästa morgon. Fick kordisson behandling i ca 2 veckor. och fick självklart sluta med den andra medicin. Kom överens med veterinären att börja med allergifoder och olika bra fiber för magen. 
Det nästa som skall göras är att man går in och tar prover i tarmen. Hon skall sövas under ingreppet och måste läggas in redan två dygn innan och ligga på dropp, då hon måste fasta. Jag vet inte om jag klara av att lämna in henne flera dygn  :-( Veterinären sa att vi kunde test behandla henne först och se om hon blir bra. 
Det måste gå 4 veckor innan ingreppet då kordissonen måste vara helt ute ur kroppen.
Det är idag 3 veckor sen hon slutade med kordissonen och hon är fortfarande bra i magen  :o) Så håll tummarna för henne och hennes mage. Jag hoppas att hon inte blir dålig igen, att kordissonen och foderbytet har gjort henne frisk.
Skall be att de kollar henne med ultraljud och ta nya avföringsprov och hoppas då att allt ser bra ut  :o)



Vist är hon söt ?

Kommentarer
Postat av: Eva

Jag hoppas verkligen att det löser sej för er och lilla Saphira! och att hon slipper läggas in...



Har du testat burkmat som finns hos veterinären för mag och tarmproblem?

Om du inte gjort det så kanske det är ett bra alternativ. Då jag själv tror att torrfoder förstör känsliga hundars magar.



kram Eva

2008-11-10 @ 21:01:16
URL: http://blixman.blogg.se/
Postat av: Eva

Svar:

Rudolph äter i/d burk... och mår jättebra på den och älskar den maten. :o)

Men jag kan inte gå över till torrfoder alls, då blir han sjuk (har provat många olika även den för allergi). Men däremot testar jag med vanlig mat i smakportioner och ser vad han reagerar på. (i väldigt små doser och en sak i taget)

kram Eva & Rudolph

2008-11-12 @ 15:46:33
URL: http://blixman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0